fredag 23 juli 2010

Men va fan..

Vår HemsidaFR Stockholms Blogg Grupp på Facebook Grupp på Resurs

Jag tycker nog iaf att det var bra att politikerna började rensa upp i sjukskrivningsträsket. Men kanske inte just på det sättet de gjorde, hade ju varit lämpligt att först gjort en seriös inventering av vilka som beffan sig i systemet. För om man ska vara riktigt ärlig så är det många som med rätt verktyg faktiskt kan arbeta, inte alla men en del. Jag tror också att dessa människor som har lite arbetsförmåga kvar skulle tycka att det vore roligt att få känna sig behövda också. Med detta sakt vill jag bara påpeka att jag är inte moderat. Jag ser faktiskt dagligen människor som uttnytjar sjukersättningssystemmet, vilket är förjävligt med tanke på att andra riktigt sjuka faktiskt behöver tillgång till systemet.
Att tex. vara företagare på halvtid och få ersättning på andra halvtiden för att kunna vara ute och leka på en fyrhjuling känns ju märkligt för mig iaf om man har sådana ryggproblem att det krävs ersättning från vårt sjukersättningssystem då bör det inte vara rimligt att kunna leka på de värse motorfordon typ scooter, fyrhjuling mm.
Det konstiga är att varje gång man går till doktorn så har man så ont att man inte ens kommer upp i traktor, ja inte ens ur sängen. Men sen jävlar är man pått igen fram med leksakerna och iväg.
Sen tycker jag att arbetsförmedlingen iaf här i den kommun jag befinner mig är som en skyddad verkstad. När jag var där så fick jag höra att det finns inte så mycket jobb på annons man får gå runt och knacka dörr hos alla företag.... okej!!! vad gör de på vår arbetsförmedling då? Jag trodde att arbetsförmedlingen skulle hålla kontakter med företag för att inventera vad som finns och vad som är pågång vad de gäller arbetstillfällen? Om jag inte får en snabb information om vad som händer i kommunen när det gäller arbetstilllfällen blir det ju mer än ett heltidsarbete för mig att upprätta den informationsbanken. Har jag dessutom ingen dator, ingen telefon, dåliga skor att gå i , inget busskort osv. lär iaf jag aldrig få ett arbete.
Jag har haft kontakt med alla våra myndigheter i olika ärenden och tyvärr så kan jag upplysa Er om att ingen myndighet fungerar, ingen personal tänker till what so ever. Det är kaos i våra myndigheter och ingen inblandad vågar säga som det är.
Igår samtalade jag med en personal inom sjukvården och hennes bästa stalltips var att håll ut det går inte rubba på betongklumparna. Så mitt liv är inte mer värt för samhället än att jag bara ska gå och hålla ut tills jag äntligen får ?
Det finns inget värre en fega poltitiker och tjänstemän/kvinnor det är ju just de som förstör vårt samhälle.
MITT STALLTIPS, bort med de nuvarande in med de som har styrka att säga ifrån.

3 kommentarer:

  1. de håller väl på att rensa upp nu?
    det är ju nya regler frånoch med 1juli 2008
    här är nya reglerna:
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/sa_4083_sjukersattning.pdf

    kan säga att det är INTE lätt att få det TROTS STARKA bevis och utredningar.
    eftersom man måste ha provat ALLT på arbetsmarknaden,kan man ju inte bli förtidspensionär före 30års ålder och detta har gjort att JAG har blivit MYCKET sämre än jag hade behövt bli om jag hade kunat pensioneras tidigare.jag har idag ingen livskvalitet alls.

    SvaraRadera
  2. Hej Kattliv!
    Vad jag menar är att det sjukersättningssystem vi ska ha skall vara till för sådana som behöver det. Du tex har ju ett stort behov av att få hjälp och stöd både ekonomiskt och kanske på andra sätt. Du ska känna dig trygg i ditt liv, inte jagas som ett vilddjur. Kontroller och jakten har riktats på helt fel individer och att detta fenomen har uppkommit beror endast på bristen hos handläggarna. De saknar uppenbart förmågan om personkännedom bland sina ärenden. jag upprepar mig gärna igen, det är inte systemen som är fel utan de människor som tjänstgör på de olika myndigheterna. Någon klok människa (minns inte vem) sa att förändringarna måste komma innefrån. Som jag skrev i mitt inlägg, jag vet personer som lurar systemet på bekostnad av att tex du får ett jävligt besvärligt liv och det gör mig förbannad. För att du med fler ska få livskvalite måste en upprensning göras.

    SvaraRadera
  3. Det är de som missbrukar systemet som ställer till det så jäkligt för oss som måste bli ännu mycket sjukare och kanske aldrig någonsin ens kunna jobba lite grand i framtiden.... tragiskt. Men de som missbrukar det har inte mer rätt att göra det för det.

    SvaraRadera